Makaron w sosie orzechowym

Luty 23rd, 2015

Sos orzechowy, po prostu idealny –  kremowy i lekko pikantny. Papryka i ogórek, mimo że są nietypowym zestawem, stanowią zaskakująco dobraną parę smakową. Jeżeli jednak nie przekonuję Was ten argument, to musicie przyznać, że ze zrobienie zdrowego dania w 15 min powinno być wystarczającą zachętą. Już widzę jak wstawiacie garnek na makaron :-)

Składniki: Czytaj dalej… »

Pasta z pestek dyni i soczewicy

Luty 18th, 2015

Przepisy z pestek dyni nie zawsze się udają, bo mimo tego, że data przydatności do spożycia jest niby w porządku są one stare i gorzkie. No i po przepisie… Dlatego najlepiej kupować je na wagę, małą ilość, spróbować kilka i jeśli są dobre, kupić więcej i przechowywać w lodówce.

Składniki:

Czytaj dalej… »

Babki z buraczkiem

Luty 11th, 2015

Burak nie jest może typowym składnikiem w słodkich wypiekach, ale okazało się, że sprawdza się w nich wyśmienicie.

Buraki mają działanie krwiotwórcze, zapobiegają anemii, aż  4-krotnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki. Wśród ich licznych dobroczynnych właściwości jest również wspomaganie utrzymania właściwego poziomu cholesterolu, tonizujące działanie na wątrobę, obniżenie ciśnienia czy przeciwdziałanie zwapnieniom naczyń krwionośnych. Poza tym zawierają liczne witaminy i mikroelemnty w tym A, C, potas, żelazo, magnez i kwas foliowy.

Zdecydowanie warto je włączyć do naszej codziennej diety.

Składniki: Czytaj dalej… »

Ziemniaczki z marchewką

Luty 8th, 2015

Lubię eksperymentować z nowymi smakami i lubię przygotowywać szybkie dania. Tak narodził się pomysł na ziemniaczki z marchewką.

Przygotowane w ten sposób ziemniaczki smakują bardzo dobrze nie tylko zaraz po przyrządzeniu ale również na drugi dzień, przyrumienione w piekarniku.

 

Składniki:

Około 8 średniej wielkości ziemniaków

Około 3-4 średniej wielkości marchewek

4 łyżki posiekanego świeżego koperku

Sól

2 łyżki oleju kokosowego

 

Zasada użyta w tym przepisie jest prosta: marchewka powinna objętościowo stanowić około 1/3 ilości ziemniaków.  Obrane ziemniaki i marchewkę gotujemy razem w osolonej wodzie (pokroiłam ziemniaki w dość grubą kostkę i marchewki w talarki, aby skrócić czas gotowania). Odlewamy, gdy są już miękkie. Do garnka dodajemy olej kokosowy, koperek i ubijamy tłuczkiem do ziemniaków. Doprawiamy solą, jeśli potrzeba.  I danie gotowe. Wspaniale smakuje jako dodatek do drugiego dania. Smacznego!

Sos BBQ (barbecue)

Luty 4th, 2015

Własny sos zawsze się przyda, a poza tym będzie zdrowszy. Pomysł powstał z potrzeby chwili, gdy próba kupienia zakończyła się koniecznością zrobienia własnego. We wszystkich sosach w sklepie na pierwszym miejscu listy składników panoszył się syrop kukurydziany… Tutaj się go nie spodziewałam!

Syrop kukurydziany zawiera 55% fruktozy, która jest metabolizowana w wątrobie i może prowadzić do podniesienia poziomu trójglicerydów, chorób serca, insulinooporności, cukrzycy i otyłości. Ta dawka informacji była dla mnie wystarczająco motywująca do własnej produkcji. Co Wy na to?

 

 

 

Składniki: Czytaj dalej… »

Zapiekanka meksykańska

Luty 2nd, 2015

Zima jest bardzo piękna kiedy za oknem popruszy śnieżek, ale niestety, jest jednokolorowa. Można to jednak zmienić na naszym talerzu robiąc coś kolorowego. Proponuję danie super zdrowe, które musi być lekko pikantne ze względu na kaszę i tradycje kuchni meksykańskiej.

Zapraszam na lato w środku zimy, czyli weganizm po meksykańsku. 

 Składniki; Czytaj dalej… »

Pasta z awokado i cieciorki

Styczeń 27th, 2015

Potrzebujemy w kuchni takiej właśnie prostoty. Nikt nie ma ani czasu, ani ochoty na długie pichcenie.

Kanapka, którą tutaj proponuję jest idealnym rozwiązaniem na lenistwo i zdrowie w kuchni. Próbuję przekonać niedowiarków że ten „składnik” – lenistwo – w kuchni roślinnej też znajdzie swoje miejsce. Nie ma bowiem nic prostszego niż rozkroić dojrzałe awokado, dodać ugotowaną cieciorkę i po prostu pognieść wszystko widelcem dodając przyprawy. Zdrowie na kanapce gotowe.

Powodzenia Kochani!

Acha, nie smarujcie chlebka żadnym tam masłem, bo awokado to „masło natury”.

Składniki: Czytaj dalej… »

Ciasteczka owsiane

Styczeń 25th, 2015

O tym, że płatki owsiane powinny znaleźć się w każdej zdrowej diecie, przekonywać chyba nie trzeba nikogo. Są między innymi cennym źródłem witaminy E, B6, potasu, magnezu i przede wszystkim błonnika. Przyczyniają się do obniżenia złego cholestorolu i wpływają kojąco na system trawienny i nerwowy. Wpływają korzystnie na kondycję skóry i włosów.
Smakują wyśmienicie w wielu potrawach począwszy od tradycyjnej owsianki, przez wegetariańskie kotlety, na łakociach skończywszy. Oto, jak łatwo przyrządzić z nich smaczne i zdrowe ciasteczka.

 

Składniki: Czytaj dalej… »

Cieciorka (garbanzo) w wegańskim sosie „serowym”.

Styczeń 22nd, 2015

Wegański sos serowy jest absolutnie pyszny, a wykonanie absolutnie proste!

Zacząć należy od ugotowania cieciorki. Cieciorka to roślina strączkowa, więc przed gotowaniem moczymy ją przez ok. 8  godzin (najlepiej namoczyć na noc). Po namoczeniu gotujemy przez około 1 godzinę. Czas gotowania wydatnie skracamy (mniej  więcej do 30 minut) gotując w szybkowarze (Przed używaniem szybkowara należy zapoznać się z instrukcją obsługi i bezwzględnie stosować się do jej zaleceń). Cieciorka tak dobrze rozgotowuje się w szybkowarze, że po pierwszej próbie nigdy nie powróciłam do gotowania jej w garnku. Zwykle gotuję dużą ilość, a potem zamrażam woreczkach. Dzięki temu mam zawsze pod ręką ugotowaną, którą mogę natychmiast użyć do  jakiegś dania. Gdy ten etap mamy  za soba, szybkość przygotowania tej potrawy zależy wyłącznie od naszej sprawności w kuchni.
 
Udanego kucharzenia! Sos serowy pokocha każdy. 

Składniki: Czytaj dalej… »

Karobianki z niespodzianką

Styczeń 13th, 2015

Kto z nas nie ma czasem ochoty na coś słodkiego i łatwego do przygotowania?  Dziś przepis na słodką i zdrową babeczkę karobową z dżemem i masłem orzechowym. Karob czyli mączka chleba świętojańskiego jest smacznym i znacznie zdrowszym zamiennikiem kakao. Nie zawiera w sobie szkodliwych substancji takich jak m.in. kofeina i teobromina, które są uzależniające, powodują bóle głowy czy alergie. Zawiera natomiast między innymi białko i węglowodany, a także wiele substancji odżywczych takich jak magnez, wapń, żelazo, fosfor, witaminy z grupy B. Jest naturalnie słodki.

Składniki: Czytaj dalej… »