TEMPEH

Kwiecień 22nd, 2014

 

Czytaj dalej… »

„Rosół Wegetariański”

Kwiecień 21st, 2014

Rosół zawsze należał do moich ulubionych dań. Bardzo mi smakował i  kojarzył się świątecznie. Mieszkałam wówczas na wsi, kurka była swojska, rzec by można – ekologiczna. Pominę jednak dalsze szczegóły przygotowania rosołowego… Od 24 lat jestem wegetarianką i gotowanie rosołu z kury nie wchodzi w rachubę. Na moim stole pojawia się rosół, ale w wydaniu wegetariańskim.

Metodą prób i błędów doszłam do swojej wersji rosołu, w smaku podobnego do przepisu mojej mamy. Moim zdaniem, kluczem jest podsmażenie warzyw i użycie włoskiej kapusty, pora i przyprawy warzywnej własnej roboty. Marchewkę kroję na bardzo cienkie plasterki i obowiązkowo dorzucam dużo wspaniałych wspomnień z dzieciństwa :-)

Taka jest moja wersja, zapraszam do spróbowania i eksperymentów.

 

 Składniki: Czytaj dalej… »

Wiosenny pasztet z fasoli

Kwiecień 11th, 2014

„Trendy pojawiają się i znikają, codziennie inna dieta jest na topie i kusi obietnicą uzyskania natychmiastowych efektów. Jedno jest pewne: nic nie daje takich rezultatów jak jedzenie błonnika. Co do tego eksperci są zgodni. Jedząc produkty roślinne bogate w błonnik, możesz bezpiecznie i zdrowo osiągnąć wymarzony cel. Błonnik zawsze pomoże ci w utrzymaniu idealnej wagi ciała.”*

Składniki:  Czytaj dalej… »

Zdrowie – Twój wybór!

Kwiecień 8th, 2014


Jak dobrze się odżywiać, odpowiednio odpoczywać oraz jak nie pogubić się w gąszczu informacji związanych z prowadzeniem zdrowego życia, jakim bombardują nas środki masowego przekazu opowiada lekarz medycyny – Grażyna Kuczek.

Grażyna Kuczek gości ze swoimi wykładami od 7 do 10 kwietnia w Copernicus Center w Chicago.   

 

 

- 70% schorzeń cywilizacyjnych ma związek z nieprawidłowym żywieniem. Już za kilka dni będzie Pani mówiła w Chicago o tym, jak przedłużyć życie o 10-12 lat. Na jakie kwestie będzie Pani zwracała szczególną uwagę w trakcie swoich prelekcji?

Grażyna Kuczek: To prawda, że 70% schorzeń cywilizacyjnych ma związek z nieprawidłowym żywieniem. Popełniamy ogromną ilość błędów, a szum informacyjny wokół tego tematu zagłusza to, co na prawdę jest wartościowe. W Chicago poruszę zagadnienie niezwykle praktyczne, pokazujące jak odnaleźć się w gąszczu różnych propozycji żywieniowych i porad dietetycznych. Niektóre z nich zapewnią najlepsze zdrowie na długie lata, a niektóre jedynie odchudzą nasze portfele i prowadzą do dalszych deficytów. Poznanie prawidłowych zasad żywienia rozwieje wszelkie wątpliwości.

Oprócz właściwego odżywiania, ważne jest stałe uzupełnianie płynów ustrojowych. Odwodnienie organizmu jest niebezpieczne dla zdrowia. Jest wiele napojów, które pijemy, lubimy, nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Szczególnie sięgamy po te, które jak wierzymy służą naszemu zdrowiu. Pijemy kawę, bo wierzymy, że podnosi ciśnienie, czerwone wino, bo zapobiega miażdżycy, piwo, bo leczy nerki… A co mówią najnowsze badania odnośnie tego, co powinniśmy pić, ile i kiedy, aby nasz organizm najlepiej funkcjonował – to kolejne zagadnienia, które będą tematem moich wykładów.

I w końcu przedstawię niezastąpioną wartość odpoczynku. Szalone tempo życia współczesnego świata zabiera nam cenne godziny snu, które są niezbędne do właściwej regeneracji i odnowy, a tym samym do zachowania zdrowia. 1/3 życia, którą spędzamy w łóżku nie jest czasem straconym. W czasie, kiedy śpimy z tkanek usuwane są toksyczne substancje nagromadzone w ciągu dnia, uruchomione są procesy naprawcze uszkodzonych struktur komórkowych, powraca homeostaza. Opowiem zatem jak zadbać o głęboki sen, zwalczyć bezsenność i odpoczywać wystarczająco dobrze, aby zachować zdrowie, siły, sprawność i urodę na długie lata życia.

- W jednym z wykładów poruszy Pani kwestię nowej piramidy żywieniowej. Co to jest nowa piramida żywieniowa i dlaczego nazywana jest także odwróconą piramidą? Czym różni się od poprzednio obowiązującej? Czytaj dalej… »

Kotlety z kaszy jaglanej w dwóch odsłonach

Kwiecień 2nd, 2014

Uwielbiam kotlety z kaszy jaglanej. W ostatnim miesiącu zrobiłam je w kilku wersjach. Nie znudziły się ani mi, ani rodzinie. Początek przygody kotlecio-jaglanej a zaczęłam od dwóch przepisów – jeden z orzechami, a drugi z fasolką mung.

Sekretem udanych kotletów jaglanch jest nie tylko odpowiednie ich doprawienie, ale przede wszystkim dobre ugotowanie kaszy. Tak, taka porosta rzecz, ale moim zdaniem w niej tkwi sekret jaglanego sukcesu.

Kaszę należy  gotwać w proporcjach 1 do 3 (1 część kaszy w 3 częściach wody). Ja dodaję jeszcze eksta 1/3-1/2 części. W takich proporcjach kasza ugotuje się na miękko i wymieszana z innymi składnikami stworzy mięciutkie i smakowite kotlety.

Ważne jest również, żeby kotlety formować po lekkim przestudzeniu kaszy. Kasza zbyt ciepła jest za luźna i nie formuje się dobrze. Nie martwcie się, jeżeli kasza zupełnie Wam wystygnie. Wówczas dodajcie po prostu pozostałe gorące składniki, lub całość podgrzejcie.

Tak przygotowane kotlety sprawdzają się doskonale jako danie obiadowe i na kanapki.

 

 

 

 

 

 

 

Składniki:

Zapiekanka kalafiorowa z orzechowym serkiem

Marzec 31st, 2014

„Badania wykazały …, że częste spożywanie orzechów obniża ryzyko zachorowania na inne choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca, zespół metaboliczny, nadciśnienie, a nawet osteoporoza. Dla przykładu jedno z takich badań pokazało, że kobiety, które spożywały orzechy przynajmniej pięć razy w tygodniu, wykazywały o 30% mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 w porównaniu z tymi, które nigdy albo prawie nigdy ich nie jadły.”

(Zdrowe odżywianie bez tajemnic, Dr Roman Pawlak)

 Składniki: Czytaj dalej… »

Muszelki z tofu i szpinakiem

Marzec 28th, 2014

Nie, nie, takiego wydania jeszcze nie jedlicie, jestem tego pewna.

Przepis ten robię o kilku dobrych lat, ale zawsze mi czegoś w nim brakowało. Ty razem postanowiłam dodać  delikatnie uprażony na patelni oraz zmielony słonecznik. Danie awansowało w mojej rodzinie z poziomu OK, do poziomu Super! Muszelki nie tylko zostały szybko spałaszowane przez rodzinkę, ale  udowodniły, że wege jest wyśmienite. 

Składniki: Czytaj dalej… »

„Ptasie mleczko” na wegańską nutę

Marzec 25th, 2014

Czasem, jak każdy mam ochotę na coś słodkiego. W poszukiwaniu zdrowych łakoci przeglądałam kiedyś blogi kulinarne i na jednym z nich znalazłam przepis na wegańskie ptasie mleczko. Ten przepis zainspirował mnie do zabawy ze znalezieniem własnej wersji tego smakołyku. Przepis jest szybki i bardzo prosty. A przede wszystkim smaczny i zdrowy. Mleczko kokosowe, które jest głównym składnikiem w tym przepisie, jest niezwykle bogate w aminokwasy, zawiera spore ilości wapnia, magnezu, potasu, fosforu i żelaza. Jest też dobrym źródłem tłuszczu i białka. Mleczko kokosowe ma korzystne działanie na naszą skórę, włosy i paznokcie. Migdały to źródło wapnia – budulca naszych kości i zębów, oraz magnezu. Orzeszki ziemne, choć kaloryczne, zawierają mnóstwo kwasu oleinowego, który pomaga w obniżeniu złego cholesterolu i wpływa dobrze na nasze naczynia krwionośne. A karob jest bogatym źródłem białka, witamin, w tym witaminy E, a także, magnezu, żelaza i innych. Karob jest zdrowym odpowiednikiem kakao – jest naturalnie słodki i nie zawiera kofeiny oraz substancji  uzależniających, które zawarte są w kakao.

 

Składniki:

Czytaj dalej… »

Wiosenny twarożek z migdałów

Marzec 23rd, 2014

W kuchni roślinożercy nie może zabraknąć takiego właśnie tawrożku z migdałów. Jego jedynym minusem jest to, że o przygotowaniu trzeba pomyśleć wcześniej i namoczyć migdały. Obieranie migdałów ze skórki (po namoczeniu) pozostawiam do Waszej decyzji (Obieranie jest proste. Namoczone migdały po prostu wyciskamy ze skórki. Jeśli pozostawimy skórkę, serek nie będzie biały, ale pstrokaty).

Jak podaje Julieanna Hever w książce „Dieta Roślinna na co dzień”.

„Bardzo dobrze udokomentowano związek pomiędzy wczesnym spożyciem produktów mlecznych a cukrzycą typu 1. U niemowląt fragmenty białek mleka krowiego mogą być wchłaniane do krwioobiegu przez otwory w nie w pełni rozwiniętym przewodzie pokarmowym. Układ odpornościowy atakuje je, identyfikując jako zagrożenie. Niestety, niektóre z tych fragmentów białek przypominają budową komórki trzustki, przez co organizm traci zdolność ich rozróżniania. W ten sposób układ immunologiczny omyłkowo niszczy komórki trzustki, uniemożliwiając jej prawidłowe funkcjonowanie i produkcję insuliny.W konsekwencji ten proces prowadzi do rozwoju cukrzycy typu 1.

Na całym świecie wzrasta częstoliwość występowania cukrzycy wśrod populacji, które spożywają dużo tłuszczów nasyconych i odzwierzęcych oraz białka zwierzęcego. Maleje natomiast wraz ze zwiększeniem ilości błonnika i tłuszczów roślinnych…

Terapie żywienieniowe stały się bardziej zindywidualizowane, a pełnowartościowa dieta roślinna daje niezwykle obiecujące wyniki w leczeniu cukrzycy.”

  Składniki:

Czytaj dalej… »

„Czekoladowy” budyń z szałwi hiszpańskiej

Marzec 19th, 2014

Najprostszy budyń, bez gotownia, nie zawiera ani krowiego mleka, ani barwników.

Mieszamy składniki i zostawimy na 20 min, po tym czasie jest już gotowy do zjedzenia. Możemy zostawić go na noc w lodówce i rano zjeść pyszne śniadanie. Super odżywcze nasiona szałwi (chia seeds – więcej na temat nasion w następnym poście)  sprawiają, że takie desery możemy spożywać jak najczęściej. Zdecydowanie jednak nie polecam małym dzieciom zbyt dużych ilości, bo z powodu zbyt dużej ilości błonnika, którego w szałwi jest pod dostakiem, mogą mieć  zbyt częste spacery do miejsca gdzie król chodzi piechotą…

Składniki:
Czytaj dalej… »