Soja jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka roślinnego – zawiera wszystkie podstawowe aminokwasy. Ziarna soi zawierają również  cenne tłuszcze – głównie wielonienasycone, błonnik oraz skrobię. Jest bogatym źródłem witamin z grupy B: B1, B2, B6 oraz PP. Zawiera również witaminę K, E, A, i C. Jest dobrym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza. Zawiera też kwas foliowy, beta karoten, wapń, fosfor, cynk, magnez, jod oraz składniki bioaktywne takie jak lecytyna i izoflawony. Wykazuje działanie zasadotwórcze.
Więc nie pozostaje nam nic innego jak zrobić coś z tych wspaniałych ziaren – np. serek tofu, który może być bazą czy dodatkiem do wielu innych potraw.

Składniki:
Mleko sojowe domowej roboty* (ja zwykle robię z około 7 szklanek)
2 cytryny
Wykonanie:

Mleko doprowadzamy do wrzenia, zdejmujemy z ognia i dodajemy sok z dwóch cytryn (mieszanina zaczyna się rozwarstwiać).

Po 20-30 minutach, gdy trochę ostygnie wylewamy mieszankę na gęste sito wyłożone gazą lub bawełnianą ściereczką i pozostawiamy do momentu, aż odcieknie nadmiar płynu.

*Przepis na domowe mleko sojowe:  albo na  filmie

Składniki:

2 szklanki całych ziaren soi

woda

Wykonanie:

    1. Soję zalewamy trzykrotnie większą ilością wody i odstawiamy (najlepiej na noc), aby napęczniała.

    2. Rano odlewamy wodę, płuczemy ziarno i zalewamy 3 szklankami świeżej wody. Całość miksujemy na gładką masę.

    3. W dużym garnku gotujemy 10 szklanek wody. Do gotującej wody wlewamy zmiksowaną soję i całość doprowadzamy do wrzenia.

    4. Otrzymane mleko przecedzamy przez sito o drobnych oczkach.

Do mleka można dodać łyżkę miodu, zmiksowanego banana lub doprawić wanilią. Z przepisu wychodzi około 14 szklanek mleka (3,5 litra).

 

Przepis został opublikowany w kwartalniku „Zdrowie z wyboru” nr 39 dotyczącym tematu osteoporozy.

Add to Favourites